Wednesday, April 1, 2009

catatan Marsli NO

MALAM Rabu 18 Februari, 2009 kelmarin, ditemani pelukis Tuan Wil, saya mengunjungi Galeri Rajawali. Kunjungan itu sebagai tanda hormat dan setiakawan atas jemputan pemilik galeri tersebut, pelukis Abdullahjones(pengasas sebenarnya,bukan pemilik-AJ) yang memaklumkan acara malam itu adalah demonstrasi melukis potret.

Secara rasminya, inilah kali pertama saya memasuki dan menikmati karya seni tampak di dalam sebuah galeri milik pelukis Melayu di bandar Kuantan ini.

Sebelum ini, saya lebih banyak menikmati hasil karya seniman pelukis di Kuantan ini melalui pameran terbuka pelukis Osman Limat dan paling akhir karya lukisan Cikgu Mat Nor di Taman Kerang, Kuantan.

Kalau sekitar tahun 1970-an dulu, ada sebuah rstoren di salah satu dari deretan petak perniagaan di Medan Pelancong di tepian sungai Kuantan yang mempamerkan beberapa karya lukisan.

Sekitar tahun itu juga, di sebuah kedai di bangunan LKNP, bersebelahan Klinik Dr. Kassim, saya juga pernah menikmati karya lukisan yang dipajang dan untuk dijual di situ.

Itu semua adalah sejarah dan kehadiran Galeri Rajawali bagi saya adalah sesuatu yang mengilham dan sekaligus boleh menjadi ruang untuk bertolak ke sesuatu kegiatan seni dan pemasaran hasil karya yang lebih bermakna.

Acara malam itu dilangsungkan dalam suasana yang sangat santai. Seseorang tampil ke depan dan memulai acara tanpa sebarang ucapan rasmi-rasmian, langsung kepada persoalan dan tidak bertele-tele.

Memang sepatutnya acara seni, dan sastra sekaligus, dilangsungkan dalam keadaan dan suasana sebegini: santai dan tidak terlalu banyak bumbu pura-pura untuk mengampu dan menghormati tamu kehornat seperti waibi atau tanseri. Yang penting dan perlu menjadi fokus adalah isi dan kandungan acara.

Kesempatan berkunjung ke Galeri Rajawali malam itu sepenuhnya saya isi dengan cuba untuk belajar lebih menikmati hasil karya teman-teman pelukis ini. Satu atau dua pelukis di galeri ini, memang sudah saya kenal rapat sebelumnya dan tanpa dipinta atau disuruh sesiapa, pelukis Aziz dengan rela hati, menjadi pelayan tamu dan memperjelaskan apa-apa yang saya tanyakan mengenai sesuatu lukisan yang saya lihat dan renung.

Memang pun pemilik galeri ini juga sudah saya kenal sebelum ini secara misteri. Tetapi itu bukan soal sangat. Kenal atau tidak, kalau di hati saya rasa tidak berkenan, memang haram saya tidak akan datang. Di galeri ini sebenarnya saya berasa tiada atau kurang suasana dan angin pura-pura seperti yang selalu saya jumpa dan rasai dalam banyak acara seni dan sastera. Kami bersalam dan bertanya sekadarnya, selepas itu masing-masing dengan hal sendiri. bebas untuk menikmati dan "berseni" menurut caranya sendiri. Suasana inilah yang saya senangi di sini, atau di mana-mana juga jika ada.

Memang pun menjadi prinsip saya. Apa yang saya fikirkan baik dan bermanfaat memang sentiasa saya sokong.

Kegiatan galeri ini, seperti malam ini, bagi saya adalah suatu yang baik dan wajar diteruskan. Malah kalau mahu diadakan acara baca sajak dan kegiatan sastera lain yang sesuai diadakan secara kamar, yang tidak sampai menjadikan suasana terlalu gamat atau boleh mengganggu ketenteraman jiran sekitar, bagi saya juga sesuai.

Di galeri inilah, malam ini, saya melihat kepala ikan dilukis dalam pelbagai bentuk dan perspektif. Begitu juga kepala lembu atau kerbau. Aziz pula yang sebelum ini saya sangkakan hanya pakar sebagai pelukis potrait, menayangkan beberapa karya seni tampaknya beraliran surealis.

Memang saya tertarik dengan lukisan-lukisan kecil yang digantung agak tinggi, yang kalau mahu saya rakamkan ke dalam kamera, perlu saya menggunakan tangga supaya kelihatan pada aras tumpuan mata. Saya fikir banyak lukisan-lukisan kecil itu yang sesuai dijadikan penghias atau cover buku.

Sebagai rakaman dan tanda kenangan, saya rakamkan dengan kamera sebuah lukisan hasil karya Abdullah Jones, yang saya lupa hendak tanyakan kepada pemilik galeri apakah judulnya. Juga saya tertarik kepada beberapa objek atau apa yang saya lihat di depan mata, itu juga saya rakamkan.

Rasanya, waktu untuk penyair dan pelukis hanya berkarya di kamar masing-masing, sudah waktunya dileraikan.

Kenapa tidak berkolaborasi, yang satu melukis, yang lain bersajak dan diterbitkan dalam bentuk buku secara lebih terhormat?

Dan kawan-kawan yang selalu dan tidak sudah-sudah dengan perasaan iri serta pantang melihat orang bahagia, janganlah berasa terancam bila aku sudah kembali atau semula mengakrabi seniman tampak atau pelukis!

Februari 20, 2009